Zimanga

Zuid Afrika

Na verschillende Europese fotohutten bezocht te hebben, zagen we enkele geweldige foto’s genomen vanuit nachthutten in Zuid-Afrika, van buffels die ’s nachts water dronken bij een poel, gefotografeerd vanaf net boven de waterspiegel. Natuurfotograaf Bence Mate had in het privéreservaat Zimanga ook enkele nachthutten gebouwd. Na deze website bezocht te hebben, was het duidelijk dat dit onze volgende bestemming zou worden. Ons eerste bezoek aan Zuidelijk Afrika dateerde alweer van bijna 25 jaar geleden, dus hoogste tijd om terug te gaan.
Je kon 3, 4, 5 of 6-daagse pakketten boeken, waarbij je bij het 6-daagse pakket 2 overnachtingen had in de 2 verschillende nachthutten. Bij wild fotograferen heb je nooit garanties, close-ups van waterdrinkende de buffels zou zeker lukken, maar ook kat-achtigen? Dus we besloten om 12 dagen te gaan, als je gaat, dan moet je het ook goed doen. We hebben beiden nooit genoeg van wild observeren en fotograferen/filmen. Je hebt er dagelijkse safari’s en nog enkele andere fotografeerhutten voor overdag. We vlogen met British Airways daar zij een betere verbinding met Durbun hebben dan KLM. 2 Dagen voor vertrek, werd onze terugvlucht gecanceld, daar British Airways ging staken, hierdoor konden we pas 5 dagen later terugvliegen. Een echte straf 😉. We zouden in Zuid-Afrika wel kijken waar we de laatste 5 dagen naar toe zouden gaan.

Toen wij in Zimanga aankwamen was het er vrij rustig, alleen de 1e dag hebben we een hut met iemand moeten delen en de laatste dag een safari met nog iemand anders. De rest van de tijd hadden we de hutten en de jeep voor ons alleen. Dit was echt een luxe, ’s ochtends werd gevraagd, waar willen jullie vandaag voor gaan, de cheeta en dan gingen we voor de cheeta. Natuurlijk wel stoppend voor al het moois wat we onderweg tegenkwamen. We hadden een hele goede gids, die ook natuurfotograaf was, zo wist hij de jeep altijd op de beste plekken te parkeren om te fotograferen, met het licht van de juiste kant, soms snel even rond om rijden, zodat je nog een iets beter zicht hadden. En verschillende keren mochten we ook uit de jeep om naast de jeep vanaf de grond te fotograferen. We lagen op de grond 4 meter van 2 cheeta’s die net hadden gegeten en zich aan het schoonlikken waren, of met onze rug tegen de jeep aan om een neushoorn met jong op zo’n 5-6 meter afstand te fotograferen. We zagen de jacht van 2 cheeta’s op het juiste moment beginnen en de jeep stoof parallel aan hen mee, waarbij we precies op tijd waren om de kill te zien. De 12 dagen vlogen voorbij. Alleen helaas geen luipaard gezien. Na ons vertrek zou de lodge volgeboekt zijn, dus we konden we de laatste 5 dagen hier niet meer blijven.

Aan de rangers gevraagd, wat is de beste plek om luipaarden te spotten, alle rangers hadden eerder al in andere parken gewerkt en zeiden unaniem Sabi Sands. Sabi Sands ligt tegen het Krügerpark aan. Alleen hier had je extreem dure lodges, maar we werden getipt op de website MT-beds, een site waarbij je 4 en 5 sterrenlodges kunt boeken, die nog lege kamers hebben, voor de helft van de prijs. 5 dagen aaneengesloten lukte niet, dus in 2 dure lodges in Sabi Sands vertoefd, de eerste was hele luxe lodge, Arathusa, voor honeymooners. Hier hadden we de verste ‘hut’ vanaf de lodge, met op het terras een klein zwembadje.  Er was geen afrastering, zoals bij Zimanga, het wild loopt vrij rond tussen de hutten die op redelijke afstand van elkaar bevonden. In het donker mocht je ook niet alleen naar je hut lopen, er ging dan altijd een ranger mee. Omdat wij de verste hut hadden, werd gezegd, soms komen olifanten uit het zwembad drinken, een grapje dachten wij eerst, maar rondom de hut lag wel olifantenpoep. En op de 2e dag kwamen inderdaad 6 olifanten, 3 volwassenen, 2 jonge olifanten en een nog heel klein olifantje die net met de tip van de slurf bij het water kon komen, water uit ons zwembad drinken en lekker splashen, de hadden de grootste lol. En wij konden voorzichtig sluipend op ons terras heel dichtbij komen. De matriach van de groep hield ons goed in de gaten, maar vond het OK. Echt geweldig een privé zwembadje en privé olifanten voor je neus 😉 .

Bij de 2e lodge Idube, ook nog wilde honden gezien, een groepje had net een nest met 8 jongen, waardoor ze op de zelfde plek verbleven, dit hadden we gehoopt, maar daar ze normaal altijd rondtrekken en vrij zeldzaam zijn, is de kans om ze te zien vrij klein. Hen ook zien jagen en wederom de jeep meerijden. Alleen je merkte duidelijk het verschil met de safari’s hier en in Zimanga, fotograferen met mobieltjes en selfie-sticks, rangers die je moest vragen de jeep net iets verder of anders te parkeren. Maar we hebben meerdere malen luipaarden gezien, en als bonus wilde honden, dat was waarvoor we kwamen.

Vorig artikel Rusenski Lom
Volgend artikel Silver bank bultrug walvissen